نحوه تاسیس موسسه حقوقی چگونه است؟

موسسات حقوقی زیر مجموعه ی موسسات غیر تجاری می باشند. مقصود از تشكيلات و مؤسسات غير تجارتي مذكور در ماده 584 قانون تجارت كليه تشكيلات و مؤسساتي است كه براي…

موسسات حقوقی زیر مجموعه ی موسسات غیر تجاری می باشند. مقصود از تشكيلات و مؤسسات غير تجارتي مذكور در ماده 584 قانون تجارت كليه تشكيلات و مؤسساتي است كه براي مقاصد غير تجارتي از قبيل امور علمي يا ادبي يا امور خيريه و امثال آن تشكيل مي شود اعم از آنكه مؤسسين و تشكيل دهندگان قصد انتفاع داشته يا نداشته باشند. تشكيلات و مؤسسه مزبور از لحاظ انطباق با مقررات اين آئين نامه به دو قسمت مي شوند.

  1. مؤسساتي كه مقصود از تشكيل آن جلب منافع و تقسيم آن بين اعضاء خود نباشد.
  2. مؤسساتي كه مقصود از تشكيل آن ممكن است جلب منافع مادي و تقسيم منافع مزبور بين اعضاء خود يا غير باشد. مانند كانونهاي فني و حقوقي و غيره.یک مؤسسه حقوقی، با عنایت به آنچه گفته شد، موسسه ای است  كه مقصود از تشكيل آن، جلب منافع مادي و تقسيم منافع مزبور بين اعضاء خود است و ارائه دهنده خدمات وکالتی است.

در ادامه این مقاله به تعریف موسسه حقوقی، موضوع آن و…خواهیم پرداخت با ما، بنیاد حقوقی میراث همراه باشید.

موضوع موسسه حقوقی چیست؟

موضوع موسسه حقوقی چیست؟

موسسه حقوقی ارائه دهنده خدمات وکالتی موسسه ای غیرتجاری و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که موضوع فعالیت آن، انجام امور راجع به وکالت دادگستری و ارائه دیگر خدمات حقوقی راجع به آن، از قبیل مشاوره حقوقی در امور قضایی، معرفی وکیل یا وکلای دادگستری به متقاضیان استفاده از خدمات مذکور و زمینه سازی انعقاد قرارداد وکالت، ارتقای فرهنگ حقوقی و گسترش وکالت و معاضدت قضایی در جامعه است.

محل ثبت و مجوز ثبت موسسه حقوقی

محل ثبت و مجوز ثبت موسسه حقوقی

موسسه حقوقی توسط حداقل سه نفر از وکلای دادگستری که محل اشتغال آنها یکسان و در پروانه معتبر و تمدید شده آنان درج شده است، تأسیس می شود و دفتر موسسه در همان محل دایر می‌ گردد. مرجع ثبت موسسه حقوقی، اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری حوزه فعالیت موسسه و در محل هایی که اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تشکیل نشده، اداره ثبت اسناد و املاک حوزه فعالیت آن موسسه است.

ثبت موسسه حقوقی منوط به صدور مجوز از سوی قوه قضائیه است. صدور مجوز براساس صلاحیت سنجی عمومی، علمی و حرفه ای به صورت رقابتی با تعیین ضوابط لازم و بدون تعیین سقف ظرفیت عددی و با تعیین حداقل ظرفیت لازم برای پذیرش متناسب با نیازسنجی حوزه های قضایی براساس تعداد پرونده ها و جمعیت، صورت می‌ گیرد.

متقاضیان تأسیس موسسه حقوقی باید دارای شرایط زیر باشند:

  1. شرایط عمومی وکالت به شرح مقرر در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری و ماده ۱۰ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری.
  2. فقدان محکومیت انتظامی درجه ۴ و بالاترین در دو سال منتهی به تقاضای مجوز تأسیس.
  3. عدم تعلیق از وکالت در زمان تقاضا و صدور مجوز.

مدت مجوز ثبت فعالیت موسسه حقوقی

مجوز تاسیس برای مدت سه سال صادر می‌ گردد و تمدید آن منوط به استمرار شرایط مقرر در ماده ۴ برای اعضا است. مرجع صدور مجوز مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ تقاضا مراتب را بررسی و تصمیم خود را اعلام و به متقاضی ابلاغ نماید. عدم اعلام نتیجه ظرف مهلت مقرر به منزله پذیرش تقاضا است.

اساسنامه موسسه حقوقی

اساسنامه موسسه حقوقی پس از امضای کلیه موسسان، به مرجع ثبت موسسه تسلیم می شود. این اساسنامه مشتمل بر مواردی از قبیل نام، موضوع، مرکز فعالیت موسسه، مشخصات و اقامتگاه موسسان، شماره پروانه وکالت موسسان، شماره مجوز تأسیس، مدت موسسه، سرمایه موسسه، ارکان موسسه و حدود وظایف و اختیارات آنها، نحوه تغییرات اساسنامه می باشد که نمونه آن توسط کانون و مرکز تهیه و پس از تأیید قوه قضائیه به اطلاع متقاضیان ثبت موسسه حقوقی رسانده می شود.

اظهارنامه ثبت

برای ثبت موسسه حقوقی می بایست اظهار نامه ثبت در دو نسخه به زبان فارسي تنظيم شده و داراي تاريخ و امضاء حاوي نكات ذيل باشد:

  1. اسم و اقامتگاه و تابعيت و موضوع مؤسسه و مراكز و شعب آن.
  2. اسم و اقامتگاه و شهرت اشخاصي كه براي اداره كردن مؤسسات و تشكيلات معين شده اند.
  3. اسم و اقامتگاه و تابعيت وكيل در صورتي كه اظهارنامه وسيله وكيل تنظيم شده باشد.
  4. تاريخ ثبت و محل و شماره ثبت نام كشوري كه مؤسسه در آن به ثبت رسيده در صورتي كه مؤسسات يا تشكيلات مذكور در خارج از ايران به ثبت رسيده باشد.
  5. تعيين ضمائم اظهارنامه.

ضمائم اظهارنامه

ماده 6 (اصلاحي 04ˏ02ˏ1338) اظهارنامه بايد داراي ضمائم باشد:

  1. نسخه اصلي يا رونوشت وكالتنامه در صورتي كه تقاضا به توسط وكيل داده شده باشد.
  2. رونوشت گواهي شده تصديق كشوري كه مؤسسات يا تشكيلات مزبور در آنجا به ثبت رسيده به انضمام ترجمه مصدق آن به فارسي.
  3. دو نسخه اساسنامه و دو نسخه ترجمه مصدق آن در صورتي كه اصل اساسنامه به زبان خارجي باشد.
  4. صورت مجلس مجمع عمومي مبني بر انتخاب هيئت مديره و معرفي كساني كه حق امضاء دارند.
  5. يك نسخه اجازه نامه حاصله از شهرباني در صورتي كه موضوع ثبت طبق مدلول رديف الف از ماده 2 اين آئين نامه باشد.
  6. رسيد پرداخت حق الثبت.

نقص مدارک

در صورتي كه ظرف 15 روز بعد از وصول اظهارنامه معلوم گردد كه تقاضاي ثبت داراي نواقصي مي باشد، دفتر اداره ثبت شركتها به متقاضي اخطار مي كند كه نواقص را ظرف مدت پانزده روز رفع كند و چنانچه در ظرف مدت مذكور اقدامي براي رفع نواقص نكند و يا اصولاً تقاضاي ثبت غير قابل قبول باشد، رئيس اداره ثبت شركتها اقدام به رد آن خواهد كرد در شهرستانها اين اقدام بر عهده ادارات ثبت مي باشد.

ثبت نهایی موسسه حقوقی

ثبت نهایی یک موسسه حقوقی

در صورتي كه تقاضاي ثبت قبول شود، مراتب در دفتر مخصوصي ثبت و ورقه حاكي از تصديق ثبت به تقاضا كننده داده مي شود و خلاصه آن نيز به خرج متقاضي در روزنامه رسمي و يكي از روزنامه های كثير الانتشار براي اطلاع عموم منتشر خواهد گرديد. بنیاد حقوقی میراث یک موسسه حقوقی است، که مطابق قانون تشکیل یافته است و هدف آن مشاوره دادن به موکلان (حقیقی یا حقوقی ) در خصوص حقوق و مسئولیت های قانونی آنان و بر عهده گرفتن وکالت موکلان در دعاوی، معاملات تجاری و دیگر مواردی است که مشاوره ی حقوقی مورد نیاز است.

برای دریافت کلیه خدمات حقوقی، می‌توانید از طریق بخش “خدمات” با ما در ارتباط باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین نوشته ها

خدمات بیشتر