مهاجرت تحصیلی و شیوه پذیرش آن چگونه است؟

امروزه کشورهای توسعه یافته و صنعتی زیادی علاوه بر دانشگاه های بزرگ و قدیمی چون هاروارد کمبریج، آکسفورد بریتانیا و دانشگاه سوربون پاریس درب های خود برای پذیرش نخبگان از…


امروزه کشورهای توسعه یافته و صنعتی زیادی علاوه بر دانشگاه های بزرگ و قدیمی چون هاروارد کمبریج، آکسفورد بریتانیا و دانشگاه سوربون پاریس درب های خود برای پذیرش نخبگان از سراسر جهان گشوده اند.
همه ساله میلیون ها ویزای تحصیلی از کشورهای متفاوت برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان صادر می شود.
برای دانشجویانی که قصد سفر و مهاجرت و تحصیل در خارج از ایران را دارند این موضوع باید نوید بخش باشد که در سال ۲۰۲۰   تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور به  تراز  66 هزار دانشجو رسیده است.

در ادامه این مقاله مراحل اخذ پذیرش، مدارک مورد نیاز این کار و همینطور کار هایی که بعد از اخذ باید انجام داد، خواهیم پرداخت با ما، بنیاد حقوقی میراث همراه باشید.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی

اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های خارج از کشور است. بدین معنی که لازم است تا دانشجو در یکی از دانشگاه های خارج از ایران جهت  ادامه تحصیل قبول شود و این می تواند در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و یا پسا دکتری باشد.
اکثر کشورها آزمون ورودی برای دانشگاه ها دارند مانند کنکور هایی که برای مقاطع مختلف تحصیلی در ایران برگزار می شود.
این کشورها اصولا تنها به اتباع کشور خود و کسانی که ۳ سال آخر سال تحصیلی خود را در آن کشور بوده اند اجازه ثبت نام در این آزمون را می‌دهند و برای سایر داوطلبان پذیرش تحصیلی بر حسب سوابق علمی دانشجویان را محور کار قرار داده و بدین ترتیب اقدام به جذب دانشجویان خارجی می‌نمایند.
دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی از میان دانشگاه های خارج از کشور را اقدام به انتخاب می نماید.

 در این انتخاب عواملی زیاد و مهمی مانند رشته تحصیلی، فرصت شغلی، هزینه تحصیل، هزینه زندگی و زبان محلی، زبان تحصیلی، فرهنگ سیاسی و اجتماعی آن کشور، وضعیت آب و هوا، مسافت آن با ایران موثر است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی

مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش

دانشجو می بایست با توجه به وضعیت و شرایطی که دارد از میان دانشگاه های خارج از کشور چند مورد را انتخاب و مدارک لازم را از یک سال قبل جهت ارسال و اخذ پذیرش آماده کند.مدارک اخذ پذیرش با توجه به رشته تحصیلی ، دانشگاه و کشور مقصد و سیاست های آموزشی در هر رشته  با رشته دیگر  و کشور دیگر متفاوت است ولی مهم ترین آنها که تقریبا برای تمام دانشگاه ها ثابت هستند  عبارتند از:

  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی تافل یا آیلتس
  • ترجمه رسمی و تایید شده مدرک تحصیلی توسط مرجع صادر کننده
  • ترجمه رسمی و تایید شده ریز نمرات توسط مرجع صادر کننده 
  • رزومه تحصیلی و سوابق شغلی
  • توصیه‌نامه از اساتید معتبر دانشگاهی
  • انگیزه نامه
  • مدارک هویتی
  • پاسپورت

نکته مهمی که نباید از آن غافل شد و تاثیری فوق العاده در گرفتن پذیرش تحصیلی دارد،  مکاتبه دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی  با اساتید خارجی و ارسال ایمیل است.

 روند آن به طور مختصر چنین است که پس از آن که دانشگاه معتبر و حوزه تحقیقاتی مورد علاقه خود را انتخاب کردید لازم است تا به سایت دانشکده انتخابی مراجعه و از میان لیست اساتید موجود استادی که متخصص در حوزه مورد علاقه شما است را پیدا و برای او ایمیل کوتاهی ارسال کنید.
در این ایمیل خوب است ابتدائا اطلاعات هویتی و کشور محل تحصیل  را با گرایش تحصیلی تان بیان کنید در ادامه به بیان موضوع و چالش تحقیقاتی مورد علاقه تان بپردازید که اتفاقا در راستای این مطالعات خود با آثار علمی استاد مذکور از قبیل  پایان نامه هایی که با دانشجویان کار کرده یا مقالات و کتاب یا کتاب هایی که در این زمینه چاپ کرده است برخورده اید و آن ها را مطالعه نموده اید و همین اشتراک زمینه مطالعاتی سبب شده است تا علاقمند به علم آموزی از ایشان و مهاجرت تحصیلی باشید.
می بایست دقت کنید که ایمیل شما کوتاه، حقیقی و تاثیرگذار باشد. 

 نوشتن های طولانی و به کار بردن عبارات غیر رسمی به هیچ عنوان صحیح نیست.
در صورتی که از استادی که با او مکاتبه داشته اید جواب روشن، مثبت و امیدوار کننده ای دریافت کنید به احتمال خیلی قوی پذیرش تحصیلی  شما در آن دانشگاه انجام خواهد شد؛  شما موفق به دریافت ویزای تحصیلی کشور مقصد می شوید و گام اول مهاجرت تحصیلی را با موفقیت پشت سر گذاشته اید.

مراحل بعد از اخذ پذیرش تحصیلی

در این مرحله از مهاجرت  نیاز است مقدمات لازم جهت شروع فرایند تحصیل در دانشگاه انتخابی را انجام دهید که با توجه به تفاوت قوانین داخلی  کشور ها ممکن است کمی متفاوت باشد ولی کارهای ذیل تقریبا برای مهاجرت تحصیلی ثابت است:

  1. دریافت نامه پذیرش تحصیلی
  2. دریافت وقت سفارت: در چند سال اخیر  دریافت وقت بصورت بصورت آنلاین و از طریق سایت سفارت انجام می شود.
  3. رزرو بلیط و آماده سازی مدارک مورد نیاز برای سفارت
  4. مراجعه به سفارت و مصاحبه
  5. آخر سفر به کشور مقصد…

دانشجویانی که موفق به مهاجرت تحصیلی می شوند با داشتن شرایط تحصیلی خوب و رزومه قوی در کشور محل تحصیل اصولا به شغل مورد علاقه خود جذب می شوند و مهاجرت آنها کامل می شود.

مهاجرت تحصیلی دارای سختی کمتری است زیرا در دوران تحصیل دانشجو با فرهنگ و محیط زندگی جدید به طور آهسته و پیوسته آشنا می شود و در پایان تحصیلات او خود را با شرایط کاملا متفاوت زندگی در ایران تطبیق داده است.

تصمیم به مهاجرت برای افراد زیادی ممکن است سخت باشد و افراد زیادی نیز هستند که تصمیم به مهاجرت دارند ولی به دلیل عدم اطلاعات کافی نمی توانند در مسیر صحیح گام بردارند، توصیه ما این است که با مراجعه به وکیل مهاجرت از روش های قانونی اطلاع یابید و مخاطرات این تصمیم را طرز چشمگیری کاهش دهید.

برای دریافت کلیه خدمات حقوقی، می‌توانید از طریق بخش “خدمات” با ما در ارتباط باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین نوشته ها

خدمات بیشتر

آموزش

دوره‌های آموزش تخصصی